Anarchistická federace

Píšou jinde : Manifest feudálů ze Silicon Valley

Toto je kopie článku uveřejněného na denikalarm.cz.
Postrádá obrázky, formátování a zejména mohla být mezičasem aktualizována. Pokud možno, přečtěte si jej z originálního zdroje, prosím:
https://denikalarm.cz/2025/01/manifest-feudalu-ze-silicon-valley/

Ve Spojených státech se moci ujímá oligarchie. Jeden z klíčových ideologů technologických broligarchů ze Silicon Valley Marc Andreessen napsal před dvěma lety techno-fašistický manifest. Nyní se mu otevírá cesta k jeho realizaci.

Marc Andreessen je považován za hlavního ideologa Silicon Valley, což v tomto technokratickém IT prostředí není zas tak obtížné. Tamní CEO totiž věnují čas spíše řešení rovnice, jak přetavit osobní data lidí v miliardy dolarů, vyrobit monopol a zničit konkurenci. Tomu se dlouhodobě vymyká také Elon Musk, který začal náhodně promlouvat do politiky podle jednoduchého klíče: kdo mi olizuje boty, je můj přítel, co je dobré pro mě, je dobré pro svět. Což je taky ve zkratce obsah „techno-optimistického“ manifestu, jehož autorem je právě Andreessen, a který je manifestem spíše techno-feudálním, kdy výraz techno bohužel neodkazuje k hudbě.

Marc Andreessen do politiky promlouvá dlouhodobě. Trochu jsme se jeho osobě věnovali ve Studiu Alarm a taky jej do kontextu proměny Silicon Valley zasadil ve svém textu Honza Bělíček. Andreessen stál za kdysi úspěšným prohlížečem Netscape, je spolumajitelem fondu rizikového kapitálu Andreessen Horowitz, který investuje do startupů a začínajících firem, sedí dlouhá léta ve správní radě META atd. Je to zkrátka vlivný miliardář ze Silicon Valley.

Kdysi také patřil k podporovatelům demokratů, měl rád Obamu, podporoval Hillary Clinton. Změna přišla s administrativou Joa Bidena, která začala lehce řešit, že se z původních startupů staly monopoly, které likvidují konkurenci. Tohle ve zkratce přivedlo Andreessena k Trumpovi.
Techno-feudální dystopie

V roce 2023 napsal zmíněný techno-fašistický manifest, který shrnuje mnoho věcí, jež broligarchové ze Silicon Valley prosazují a jimž věří zástupy těch, kdo přísahají na kryptoměny, věří pouze v peníze a kult osobního úspěchu, a naopak za nepřítele považují stát a společnost vůbec.

Na tohle téma napsal Marc Andreessen manifest, který má leccos společného s tezemi akceleracionismu, podle něhož potřebujeme maximálně urychlit veškerý pokrok, abychom tím nejen vyřešili své problémy, ale dosáhli úplně jiné společnosti. Jeho levicovou verzi představili ve své knize Srnicek s Williamsem. Andreessen ale míří doprava. Hodně doprava. V několika citátech uvozuje, že navzdory veškerému pokroku netušíme, co děláme, v dalších větách shrnuje 300 tisíc let člověka na Zemi, kdy se po většinu času jen plácal v blátě.

    Život si musíte zasloužit. Nejste nic než červi v prachu cesty, po které kráčí faraoni technologických korporací.

Nepřehání to s argumentací, to ostatně proroci nemají ve zvyku a broligarchové už vůbec. Místo argumentů mají miliardy, které posilují jejich sebevědomí. A tak Marc prostě nazve jednu kapitolu jako Lži a uvede v ní, že nám lhali, když nás varovali před technologiemi, před tím, že vezmou lidem práci, že zvýší nerovnosti, ohrozí naši budoucnost nebo děti, tedy to, co technologie mimo jiné také dělají. Ostatně to píše v časech, kdy globální nerovnosti dosahují rekordních hodnot, bohatství se koncentruje v rukou hrstky nejbohatších, a i když žije v jedné z nejbohatších zemí světa, tak současně v ní nemají miliony lidí ani přístup k lékařské péči. A tohle všechno chce akcelerovat, tedy nabízí více téhož. Místo řešení rozporů přejde rovnou k výčtu pravd.

Těmi podle něj jsou, že civilizace byla a je postavena na technologii. Stovky let jsme to obdivovali, a to až do teď. A podle Marca můžeme znovu zlepšit náš svět tím, že technologie pozvedneme a budeme techno-optimisty. Což jak vám brzy dojde především znamená, že máme slepě věřit v miliardáře ze Silicon Valley a raději se na nic neptat, protože pak vás Andreesson zařadí mezi komunisty. To není nadsázka.
Kdo se moc ptá, je komunista

Marc vůbec neřeší, jak se to asi tak stalo, že jsou někteří lidé ohledně technologií trochu pesimisty. Bohužel termíny jako riziková společnost nebo reflexivní modernita, kdy jsme si uvědomili, že samotné technologie a technologická řešení produkují nové druhy komplexních problémů a nezamýšlených důsledků, jej míjejí. Změna klimatu a ohrožení života na celé planetě je také důsledkem technologického pokroku.

Jeho jednověté popisy se místy pohybují na hraně sebeparodie, jindy v různé míře replikují regulérní fašistická hesla minulosti. A tak Marc píše, že společnosti jsou jako žraloci, rostou, nebo hynou. Růst vede k životu, jeho absence ke smrti. Všechno dobré pochází z růstu a technologie poskytují řešení všech problémů. Hlavně tedy problémů bohatých lidí.

Zaklíná se Řeky a tvrdí, že technologie byla vždy hlavním zdrojem růstu, a navíc je zdrojem růstu neomezeného. Řeší všechny těžkosti: na tmu vymyslela žárovku, na zimu topení. Technologie dokonce řeší i chudobu, kdy vymyslela nadbytek. Škoda, že si Marc nevšiml, že si veškerý nadbytek nechávají jeho přátelé miliardáři, zatímco chudí zůstávají chudými v kulisách obskurního nadbytku. Ale tohle není komunistický manifest, ani demokratický. Tohle je manifest feudálů.

Pan miliardář věří ve svobodný trh a zaklíná se neoliberály jako Hayek nebo Friedman. Jako nepřítele si volí centrálně plánované ekonomiky, které selhávají, a proto je jediným řešením neomezený trh. Jiné možnosti nejsou. Kupodivu se vymezuje vůči monopolům, ale když chtěli demokraté moc monopolů omezit, utekl k Trumpovi, protože sám stojí na straně monopolů.

Zaklíná se idealizovaným trhem, zatímco META tlačila americkým kongresem přes své lobbisty zákaz Tik Toku, aby se zbavila konkurence. Jiné konkurenty tyhle technologické korporace cíleně ničí nebo skupují, čímž stojí v cestě pokroku a inovacím, kterými se Marc zaklíná. Nicméně hlavní inovací je zde neomezená moc technologických feudálů, vše ostatní je ideologické opium pro lid.

Andreesson si vytvořil slaměného panáka z centrálně řízených ekonomik, které neprosazuje asi nikdo a současně jsou to tyto korporace, které se snaží centrálně řídit svět a politiku dle svých potřeb. Co jiného je cílený marketing sociálních sítí než adaptovaná verze centrálně řízených ekonomik, které řídí poptávku i nabídku. Andreessen ve jménu svobody prosazuje jinou verzi totality a varuje před jakýmikoli pokusy tuto technototalitu korigovat či omezovat.

Hodnota člověka v jeho světě je dána pouze prací, což by odsouhlasil každý feudál. Marc tak varuje před základním příjmem, který by prý z lidí udělal zvířata v ZOO, protože správný člověk musí být užitečný. Užitečný miliardářům.
Pokud chcete regulovat AI, jste vrazi

Spojením technologií a trhů vzniká techno-kapitál, motor neustálé tvorby materiálu, růstu a hojnosti.

Podle Andersona jsou „lidské potřeby a přání nekonečné a podnikatelé neustále vytvářejí nové zboží a služby, aby je uspokojili, a nasazují přitom neomezené množství lidí a strojů. Tato vzestupná spirála běží už stovky let, navzdory neustálému kvílení komunistů a ludditů.“

Andreessen je velký fanoušek AI, která vyřeší všechny naše problémy, aniž by jakékoli sama vytvářela: „Inteligence je přirozeným právem lidstva; měli bychom ji co nejvíce a nejširší měrou rozšiřovat… Věříme, že umělá inteligence je naší alchymií, naším kamenem mudrců – doslova nutíme písek myslet. (…) Jsme přesvědčeni, že jakékoli zpomalení AI bude stát životy. Úmrtí, kterým bylo možné předejít díky AI, jejíž existenci se podařilo zabránit, jsou formou vraždy.“

Tady je hezky vidět, jak si miliardáři představují veřejnou debatu. Pokud máte s něčím problém, jste vrazi. Šach mat.

Pokud máte pocit, že se planeta pohybuje na hranici svých možností, tak to jste asi komunisti. podle Marca je to pořád málo: „Věříme, že materiální hojnost proto v konečném důsledku znamená více lidí – mnohem více lidí – což následně vede k větší hojnosti. Jsme přesvědčeni, že naše planeta je dramaticky málo zalidněná ve srovnání s populací, kterou bychom mohli mít při dostatku inteligence, energie a materiálních statků. Jsme přesvědčeni, že světová populace se může snadno rozšířit na 50 miliard lidí nebo i více, a pak ještě mnohem více, protože nakonec osídlíme i jiné planety.“

jinými slovy, planetu vyždímáme a pak osídlíme jiný kus šutru, protože růst se nesmí zastavit, a kdo s tím má problém, je komunista a nepřítel pokroku. Nesmíte se bát. Broligarchové se rozhodně nebojí:

„Věříme v přírodu, ale věříme také v její překonání. Nejsme primitivové, kteří se krčí ve strachu před bleskem. Jsme vrcholný predátor; blesk pracuje pro nás. Věříme ve velikost. Obdivujeme velké technology a průmyslníky, kteří tu byli před námi, a usilujeme o to, aby na nás dnes byli hrdí.“

Mussolini by hrdý jistě byl. Parodie fašistického manifestu říznutého futurismem dále graduje:

„Věříme v ctižádostivost, agresivitu, vytrvalost, neúnavnost – sílu.

Věříme v zásluhy a úspěchy.

Věříme ve statečnost, odvahu.

Věříme v hrdost, sebedůvěru a sebeúctu – když si ji zasloužíte.“

Tohle jsou základní hodnoty feudálů ze Silicon Valley. Bohatství je jediná hodnota, cesty k němu jsou správné a kdo jim stojí v cestě, si nezaslouží slitování. Život si musíte zasloužit. Nejste nic než červi v prachu cesty, po které kráčí faraoni technologických korporací.

A to pořád není konec, protože Andreesson explicitně jmenuje i nepřátele: „Naše současná společnost je již šest desetiletí vystavena masové demoralizační kampani: proti technologiím a proti životu – pod různými názvy jako ,existenční riziko‘, ,udržitelnost‘, ,ESG‘, ,cíle udržitelného rozvoje‘, ,společenská odpovědnost‘, ,princip předběžné opatrnosti‘, ,důvěra a bezpečnost‘, ,technická etika‘, ,řízení rizik‘, ,limity růstu‘. Naším nepřítelem je věž ze slonoviny, světonázor vševědoucích odborníků, kteří si libují v abstraktních teoriích, luxusních názorech, sociálním inženýrství, jsou odtrženi od reálného světa, blouzní, nejsou voleni a nikomu se nezodpovídají – hrají si na boha, který zasahuje do životů všech ostatních, a jsou zcela izolováni od následků.“

 Andreesson varuje před sociálním inženýrstvím a současně tvrdí, že sociálnímu inženýrství broligarchů, AI a sociálních sítí nesmí stát nikdo v cestě. Nepřítelem je společnost, zájmy druhých, nepřítel je demokracie, veřejná kontrola, nepřítelem jsou jiné hodnoty než zisk, peníze a ždímání druhých. Taková jsou hodnotová východiska feudálních anarchokapitalistů, což sice zní rozporně, ale tady nejde o koherenci, ale o slepenec ideologických hesel. A k dosažení svého cíle se rozhodli podřídit si stát.

„Naším nepřítelem je princip předběžné opatrnosti, který by zabránil prakticky veškerému pokroku od doby, kdy člověk poprvé spoutal oheň. Princip předběžné opatrnosti byl vymyšlen, aby zabránil rozsáhlému nasazení civilní jaderné energie, což je možná nejkatastrofálnější chyba západní společnosti za mého života. Princip předběžné opatrnosti způsobuje našemu světu obrovsky zbytečné utrpení i dnes. Je hluboce nemorální a musíme ho s krajním předsudkem zavrhnout,“ deklamuje guru pokroku stará hesla v novém hávu.

Absence principu předběžné opatrnosti nám způsobila hromadu nezamýšlených důsledků, ve kterých se topíme. Třeba oceány zavalené plasty a mikroplasty, které cirkulují v krvi kojenců. Věčné chemikálie v buňkách našeho těla. Změnu klimatu, se kterou si nevíme rady, protože je důsledkem víry, že je jedno, co bude zítra, a pokud něco nesmíme, tak za žádnou cenu omezovat jakoukoli spotřebu a zisk několika jednotlivců na vrcholu. Manifest není ničím převratně novým. Jen akceleruje současnost a tvrdí, že jiná alternativa než více téhož neexistuje. A kdo bude stát v cestě, bude zadupán do země.

Verze pro tisk 20.1.2025 denikalarm.cz

Píšou jinde

Odkazy

Misogynní kánon aneb Přines si svého prasáka

22. 2. 2025, Praha

Kniha v Trhlině …(více)

Benefiční boršč a draniki pro ABC Belarus

2. 3. 2025, Praha

Solidární akce s politickými vězni a vězeňkyněmi v Bělorusku …(více)

Předvečer MDŽ

7. 3. 2025, Praha

Benefiční koncert pro Abortion Support Alliance Prague …(více)

Spring Zine Party

26. 4. 2025, Praha

5. ročník festivalu self-publish literatury …(více)

Praha je feministická!

26. 4. 2025, Praha

Protest proti klerofašismu …(více)

Fotbal proti rasismu 2025

9. - 10. 5. 2025, Rohozná u Jihlavy

Sport a muzika …(více)