Anarchistická federace

Píšou jinde : Čtvrtstoletí zapatistů

Toto je kopie článku uveřejněného na denikreferendum.cz.
Postrádá obrázky, formátování a zejména mohla být mezičasem aktualizována. Pokud možno, přečtěte si jej z originálního zdroje, prosím:
http://denikreferendum.cz/clanek/28996-ctvrtstoleti-zapatistu

Povstání Zapatistické armády národního osvobození ve státě Chiapas v jižním Mexiku otevřelo nová témata, iniciovalo globální aktivismus a nové způsoby politické mobilizace. Čím pro nás může být inspirativní dnes?

Před dvaceti pěti lety – prvního ledna 1994 – otřáslo mexickou politickou scénou povstání Zapatistické armády národního osvobození (EZLN – Ejército Zapatista de Liberación Nacional). Armáda špatně vyzbrojených domorodých obyvatel na krátkou dobu ovládla několik měst a vesnic ve státě Chiapas v jižním Mexiku a po proti-ofenzivě mexické armády se stáhla do izolovaných oblastí lakandonského pralesa, kde si udržela své pozice a kde později vytvořila síť autonomních vesnic (caracoles).

Povstání bylo do značné míry bleskem z čistého nebe. Ještě větším překvapením se novodobí zapatisté stali díky své „post-moderní“ rétorice a formám politického boje. Místo tradičního latinsko-amerického marxismu se v jejich prohlášeních objevovaly termíny jako lidská práva, demokracie, práva domorodých obyvatel, mezikulturní a mezináboženský dialog, ochrana přírody či práva žen.

Místo partyzánských útoků na policejní stanice a vojenské konvoje vydávali internetová prohlášení a organizovali mírová celonárodní a mezinárodní (a dokonce i „mezigalaktická“) setkání aktivistů a intelektuálů, která vedla k vlně globální solidarity a výrazně zviditelnila problémy různých marginalizovaných skupin. Ikonou hnutí se stal skvělý řečník a literát Subcomandante Marcos (nyní Subcomandante Galeano), který vtiskl zapatistickému diskurzu nezaměnitelný charakter.

Svou činností zapatisté výrazně přispěli k demokratizaci mexické politické scény a prosazení ústavních změn uznávajících mexické domorodé obyvatele. Zároveň platí, že mnohem většího ohlasu a respektu si získali mezinárodně než v Mexiku, kde svým nekompromisním odmítáním standardního volebního procesu, lokálně často nesrozumitelnou kosmopolitní rétorikou a agresivní stylizací do role hlavního mluvčího domorodých obyvatel podnítili štěpení řady existujících domorodých organizací a politických hnutí.

Poměrně rychle se tak dostali na periferii mexické politiky, kde mimo úzké levicově orientované intelektuální a aktivistické kruhy zůstávají dodnes. O autentičnosti jejich samosprávné domorodé anarchoutopie se stále vedou pře, pravdou ale je, že zapatistické autonomní vesnice jsou de facto dobře integrovány do mexické společnosti a za tolerance mexických úřadů dnes představují spíše turistickou atrakci než ohrožení pro celistvost státu. Je dobře, že mexická vláda umožňuje tomuto sociálnímu experimentu pokračovat.

V roce 1994 zapatisté značně předběhli dobu, otevřeli nová témata, iniciovali globální aktivismus a prošlapali neotřelé stezky politické mobilizaci. S odstupem čtvrtstoletí se ale zdá, že doba nyní předběhla je. To, co se v době povstání jevilo inovativní a revoluční, dnes vypadá téměř anachronicky. Komunikační technologie, sociální sítě a internetové zpravodajství zcela proměnily produkci vědění, nastolování agendy a percepci reality.

Frontální útoky na pravdu, hybridní války a mocensky a ekonomicky motivované šíření fake news učinily elementární shodu na základních principech společnosti téměř nemožnou. Konzervativní reakce na otevřený, kosmopolitní a tolerantní svět vedla k rozmachu xenofobie, nacionalismu, politiky strachu a tekutého hněvu, paradoxně často (byť ne výlučně) právě v těch oblastech či sociálních vrstvách, kterým zapatisté chtěli svými činy propůjčit hlas – těm marginalizovaným, umlčovaným, neslyšeným, odstrkovaným.

Dnes již dospěla generace narozená po začátku zapatistického povstání, generace vychovaná „krásným novým světem“, v němž přemíra, nikoliv nedostatek, a propojenost, nikoliv autonomie, jsou definujícími znaky života. Vyrůstá tak generace depolitizovaných Borgů, napůl kybernetických bytostí podléhajících kolektivnímu (ne-)vědomí a jednající v informačních vlnách v napůl virtuálním světě.

Jednou z ctností zapatistů bylo, že se nikdy nenechali nikým asimilovat a že si zachovávají svou unikátnost i v současném světě. A jakkoliv jsou některé jejich postupy a přístupy možná kontroverzní a zastaralé, jejich sen o spravedlivé, solidární, pestré a otevřené autonomní společnosti se zdá být aktuálnější než kdy jindy.

V posledních letech jsme svědky skutečně bezprecedentního soustředěného útoku na základní ideje humanismu, který nemá v novověkých dějinách lidstva obdoby. Vytrácí se ochota a schopnost vidět v druhých své bližní, naslouchat, soucítit, pomáhat, vést dialog a hledat společnou cestu. Představa, že „je“ nepotřebujeme, že si poradíme „sami“ a že „nám“ bude lépe za zdí či plotem je cestou do temnoty.

Z této temnoty září pochodeň zapatistů zdůrazňující všelidskou solidaritu a úctu k člověku bez ohledu na jeho skupinovou příslušnost. Právě ve vytrvalém připomínání základních hodnot lidskosti spatřuji hlavní poselství zapatistů, za což jim – a všem ostatním, kteří tuto pochodeň nesou jako betlémské světlo po celé Zemi – patří náš dík. Musíme věřit, že informační propojenost světa, která nyní humanismus podkopává, budeme schopni využít k jeho záchraně. Když totiž nebudeme lidmi, nebudeme nic.

Verze pro tisk 24.1.2019 denikreferendum.cz

V nejbližších dnech:

IFA/IAF - Internacionála anarchistických federací
Web Nakladatelstvi Anarchistické federace

Píšou jinde

Odkazy

Za lidskost

27. 6. 2025, Plzeň

Dobročinná akce na podporu lidí v Gaze …(více)

Praha vs. Airbnb

28. 6. 2025, Praha

Shromáždění proti masovému turismu …(více)

Ostravský Prajd

12. 7. 2025, Ostrava

Průvod kvír hrdosti …(více)

RIOT OVER RIVER 10

20. 9. 2025, Praha

Antifašistický festival …(více)