Anarchistická federace

Zrušme námezdní systém!

Teoretický text o tom, jak vymanit život z logiky kapitálu

obr.

Výzva ke „zrušení námezdního systému“ je jedním z nejradikálnějších a nejnekompromisnějších sloganů, které kdy vzešly z revoluční tradice. Tento požadavek, který poprvé s naléhavostí prosazovalx anarchisté*ky a socialisté*ky v 19. století, si dodnes plně zachovává svou výbušnou sílu. Ve světě charakterizovaném obscénním hromaděním bohatství v rukou hrstky lidí a drtivou nejistotou většiny není toto motto jen pozůstatkem minulosti. Je to výzva k boji proti hluboko sahající struktuře moderního vykořisťování: proti nadvládě kapitálu nad prací, mzdy nad lidským životem.

Zrušit námezdní systém neznamená pouze požadovat lepší platy nebo spravedlivější podmínky. Znamená to odmítnout celý systém, který redukuje naše schopnosti, čas, kreativitu a energii na pouhé nástroje akumulace kapitálu. Cílem není reformovat kapitalismus do laskavější podoby, ale zásadně ho rozložit.

Námezdní systém jako mechanismus vykořisťování

Dominující mytologie kapitalismu nás učí, že mzda je spravedlivá směna: pracující poskytuje práci a zaměstnavatel mu za ni odpovídajícím způsobem platí. Tento transakční rámec skrývá hlubší realitu. Mzda není neutrální platbou za práci; je to maska, za níž se skrývá vykořisťování.

V kapitalistické výrobě jsou výrobní prostředky, továrny, stroje, půda, kanceláře v soukromém vlastnictví menšiny. Ti, kteří nemají majetek, musí prodávat svou schopnost pracovat – svou pracovní sílu – výměnou za mzdu. Kapitalista však nekupuje pouze práci, ale i kontrolu nad časem a výkonem pracujícího. Pracovník vytváří více hodnoty, než kolik dostává ve formě mzdy; přebytek je kapitalistou extrahován jako zisk. Toto získávání nadhodnoty, poprvé systematicky v teorii zpracované Marxem, je základem kapitalistické akumulace.

Zásadní je, že námezdní vztah toto vykořisťování skrývá. Na rozdíl od otroctví nebo nevolnictví, kde je nadvláda pána zřejmá, námezdní systém prezentuje vztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem jako dobrovolný a vzájemný. Tato dobrovolnost je však do značné míry iluzorní. Při absenci alternativních prostředků obživy musí pracovník pracovat, nebo hladovět. Námezdní práce tak nevzniká jako svobodná volba, ale jako vynucený prodej vlastní životní činnosti za podmínek ekonomického donucení.

Odcizení a fragmentace života

Kromě ekonomického vykořisťování je námezdní systém také hlubokým zdrojem odcizení. Když jsou jednotlivci nuceni prodávat svou práci, ztrácejí kontrolu nejen nad tím, co produkují, ale také nad tím, jak produkují, kdy produkují a pod čím vedením. Práce se stává vnější silou, diktovanou imperativy kapitálu, spíše než smysluplnou či sebeřízenou činností.

Výsledkem je hluboce roztříštěná lidská zkušenost. Většinu bdělého času trávíme vykonáváním úkolů, které jsme si svobodně nevybrali, pod dohledem, který není demokraticky odpovědným, v prostředí formovaném spíše efektivitou než komunitou nebo kreativitou. Tato odcizenost přesahuje rámec pracoviště. Naše vztahy, volný čas, identita a pocit sebe sama jsou formovány rytmem a omezeními námezdní práce. Žijeme pro víkend, ale i náš odpočinek je formován vyčerpáním. Sníme o svobodě, ale prodáváme svůj čas po hodinách.

Námezdní systém tak transformuje samotný čas na komoditu. Hodiny jsou oceněny, minuty zpeněženy a život redukován na jednotky produktivity. Požadavek na zrušení námezdního systému je proto požadavkem na znovuzískání života v jeho plnosti a na navrácení času, kreativity a společenskosti lidem coby cílům samým o sobě, nikoli coby prostředkům k dosahování zisku.

Historické kořeny námezdního vztahu

Na rozdíl od kapitalistické mytologie není námezdní práce ani věčná, ani přirozená. Po většinu lidské historie fungovaly společnosti na základě společného vlastnictví, produkce pro vlastní potřebu a společenských závazků, nikoli na základě mzdového zaměstnávání. Ačkoli tyto společnosti nebyly prosté hierarchie a nerovnosti, nespoléhaly se na to, že jedna třída lidí prodává svou práci jiné za účelem přežití.

Vznik námezdního systému je historicky spjat s procesy ohrazování, kolonizace a industrializace. V Evropě ohrazování společných pozemků zbavilo rolnictvo možnosti samostatně se uživit. Zbaveno půdy a zdrojů bylo nuceno k námezdní práci v rozvíjející se průmyslové ekonomice. V koloniích byly násilně rozbity domorodé způsoby života, aby vznikly trhy práce přizpůsobené kapitalistickému vykořisťování. Tržní plodiny, plantáže, doly a továrny nevznikly přirozeně, ale prostřednictvím nátlaku a násilí.

Vytvoření proletariátu, třídy lidí závislých na mzdách, nebylo mírovým ani nevyhnutelným vývojem. Vyžadovalo systematické vyvlastňování a násilí. Historické kořeny námezdní práce odhalují, že se jedná o sociální vztah vnucený ve prospěch kapitálu, nikoli o univerzální lidskou podmínku.

Námezdní systém jako systém moci

V jádru není námezdní systém pouze ekonomickým uspořádáním, ale také systémem společenské moci. Žít v podmínkách námezdní práce znamená žít pod autoritou někoho jiného. Šéf kontroluje pracoviště: stanovuje úkoly, hodnotí výkon, prosazuje disciplínu a nakonec rozhoduje o tom, zda člověk zůstane zaměstnán. Pracoviště je soukromou tyranií maskovanou veřejnou legislativou.

Tato nadvláda přesahuje jednotlivého pracujícího. Námezdní systém disciplinuje celé populace. Neustálá hrozba nezaměstnanosti a s ní spojená chudoba, bezdomovectví a sociální vyloučení slouží jako mocný nástroj kontroly. Kapitalista nemusí přímo uplatňovat sílu; trh to dělá za něj. Kultura nedostatku a konkurence udržuje pracující rozdělené a poddajné.

Závislost na mzdách navíc formuje politickou strukturu společnosti. Ti, kdo ovládají kapitál, mají obrovský vliv na stát, média a vzdělávací systémy. Jejich zájmy jsou prezentovány jako univerzální. Ve skutečnosti však námezdní systém reprodukuje třídní společnost, v níž menšina vládne nad většinou, nikoli přímým nátlakem, ale monopolizací přístupu k živobytí.

Marnost reforem

Tváří v tvář nespravedlnostem námezdní práce se mnoho reformistů*ek snaží zlepšit pracovní podmínky. Požadují vyšší minimální mzdu, větší jistotu zaměstnání, lepší benefity nebo zkrácení pracovní doby. Tyto reformy sice mohou zmírnit okamžité utrpení, ale nezpochybňují samotný námezdní systém. V nejlepším případě mění podmínky vykořisťování. Struktura však zůstává neporušená.

Reformy mohou mít navíc uklidňující účinek. Nabízejí marginální zlepšení, čímž zmírňují hněv a pohlcují nesouhlas. Sen o transformaci společnosti je nahrazen snahou o postupné úpravy. Horší je, že efektivnější nebo humánnější kapitalismus může být stabilnější a účinnější při zajišťování poslušnosti.

Reformismus také nechápe podstatu námezdní práce jako vztahu nadvlády. Žádná právní regulace nemůže odstranit skutečnost, že námezdní práce vždy zahrnuje podřízení života jedné osoby ziskovému motivu druhé osoby. Cílem tedy nesmí být humanizace námezdního systému, ale jeho úplné zrušení.

Kapitalismus a smrt touhy

Jedním z nejzákeřnějších účinků námezdního systému je jeho dopad na lidskou touhu a představivost. Když jsou všechny formy sociální spolupráce zprostředkovány penězi a zaměstnáním, je obtížné si představit život mimo práci. Samotná myšlenka světa bez šéfů, trhů a mezd je odmítána jako dětinská, utopická či nemožná.

Přesto je to právě současný systém, který je iracionální a neudržitelný. Miliardy lidí dřou, aby přežily, zatímco produktivní síly společnosti jsou schopny zajistit hojnost. Nespočet talentů zůstává nevyužitých, nespočet životů zůstává neprožitých, protože trh je považuje za nerentabilní. Kapitalistický způsob výroby neuvolňuje potenciál, ale promrhává ho ve jménu akumulace.

Zrušení námezdního systému znamená probudit jiný druh touhy: ne touhu stoupat po kariérním žebříčku nebo hromadit bohatství, ale touhu žít naplno, smysluplně přispívat a tvořit bez nátlaku. Je to požadavek na společnost, ve které se může plně rozvinout celý rozsah lidských schopností – intelektuálních, emocionálních, uměleckých, technických – mimo vězení námezdní práce.

Alternativa: svět bez mezd

Pokud ne námezdní systém, tak co tedy? Anarchistická odpověď je jasná: beztřídní společnost bez státu založená na společném vlastnictví, svobodném sdružování a vzájemné pomoci. V takové společnosti by výrobní prostředky byly společné, nikoli v soukromém vlastnictví. Práce by byla organizována demokraticky prostřednictvím federací výrobců a komunit, nikoli diktována zaměstnavateli nebo tržní konkurencí.

Rozdělování by se řídilo potřebami, nikoli schopností platit. Lidé by přispívalx společnosti podle svých schopností a dostávalx by to, co potřebují k životu – ne jako charitu, ale jako sociální právo. Peníze by se staly zastaralými a byly by nahrazeny systémy volného přístupu, výměny darů a společného zásobování.

Zásadní změnou by bylo nové definování práce. Ta by již nebyla vnějším břemenem, ale formou sebevyjádření, spolupráce a zapojení do komunity. Nepříjemné nebo nebezpečné úkoly by byly sdíleny, automatizovány nebo pokud možno eliminovány. Zrušení námezdního systému neznamená konec veškeré práce, ale konec práce jako vykořisťování.

Reakce na mýtus o lenosti

Častou námitkou proti zrušení námezdního systému je přesvědčení, že bez mezd by nikdo nepracoval. Tento předpoklad vypovídá více o současném systému než o lidské povaze. Předpokládá, že lidé jsou od přírody líní a musí být k práci donuceni ekonomickou nutností.

Ve skutečnosti je většina lidí hrdá na to, že mohou něco změnit, že mohou přispět k něčemu většímu, než jsou oni sami. Co jim vadí, není úsilí, ale nátlak. V kapitalismu se úsilí vynakládá za podmínek dohledu, konkurence a odcizení. Ale když odstraníte nátlak, lidé často nacházejí radost ve spolupráci a kreativitě.

Kromě toho se již dnes mimo námezdní vztahy vykonává obrovské množství společensky hodnotné práce: rodičovství, péče o druhé, organizování komunity, umělecká tvorba a dobrovolnická činnost. Tyto činnosti nejsou motivovány finančními pobídkami, ale sociálními vazbami, osobním smyslem a kolektivním cílem. Námezdní systém práci nemotivuje, ale zkresluje a omezuje ji.

Role revolucionářstva

Požadavek na zrušení námezdního systému se musí stát ústředním bodem každého seriózního revolučního hnutí. Nelze jej považovat za vzdálený ideál nebo rétorickou ozdobu. Musí ovlivňovat to, jak se organizujeme, jak mluvíme a jak klademe odpor.

Revolucionářstvo musí odhalit skutečnou podstatu námezdní práce. Nejedná se o nezbytnou instituci, ale o historický výtvor a každodenní systém nadvlády. Musíme bojovat nejen za reformy, ale za dvojí moc: budování struktur solidarity, vzájemné pomoci a kolektivní autonomie, které mohou předznamenat a nahradit námezdní systém. To znamená pěstovat revoluční představivost – víru, že život lze organizovat i jinak.

„Zrušme námezdní systém!“

Námezdní systém je páteří kapitalistické společnosti. Organizuje výrobu, rozděluje zdroje, disciplinuje obyvatelstvo a maskuje vykořisťování jako svobodu. Jeho zrušení neznamená usilovat o mírně lepší mzdy nebo mírně kratší pracovní dobu, ale zasáhnout jádro společenského řádu. Znamená to říct, že lidské bytosti si zaslouží víc než právo prodávat svou práci. Zasloužíme si právo žít plně, svobodně a kooperativně.

„Zrušme námezdní systém!“ není sen minulosti. Je to požadavek současnosti. V době automatizace, ekologické krize a obscénní nerovnosti není pokračující existence námezdní práce jen nespravedlivá – je iracionální. Máme zdroje, technologii a kolektivní kapacitu k uspokojení lidských potřeb bez trhů, peněz nebo pánů.

Úkol to není snadný. Ale je nezbytný. Slovy starého revolučního sloganu: máme svět, který můžeme vyhrát – a nemáme co ztratit, kromě našich mezd.


Zdroj:
https://theslowburningfuse.wordpress.com/2025/06/18/abolish-the-wages-system-reclaiming-life-from-the-logic-of-capital/


Verze pro tisk 16.9.2025 theslowburningfuse

V nejbližších dnech:

AF na knižním veletrhu LITR

19. - 21. 9. 2025, Olomouc

LITR je projekt zaměřený na autorské a umělecké publikace vydávané malými nezávislými nakladateli nebo vlastním nákladem. Cílem LITRu je podporovat a sdružovat nezávislé nakladatele a výtvarníky a poskytnout prostor jejich vzájemné interakci a prezentaci. LITR se soustředí zejména na tuzemskou tvorbu, chce představit publikace často vydávané v nízkém nákladu s omezenou distribucí. Zájmem LITR jsou autorské publikace, magazíny, ilustrované knihy, komiksy, originální kancelářské a výtvarné potřeby či jiné experimentální formy. Již popáté bude na místě také členstvo AF se stánkem Nakladatelství Anarchistické federace …(více)

IFA/IAF - Internacionála anarchistických federací
Web Nakladatelstvi Anarchistické federace

Píšou jinde

Odkazy

Benefice na FNB Žižkov

27. 9. 2025, Praha

Přednáška o FNB, hudba a pofel …(více)

Anarchistický Bookfair Brno

4. 10. 2025, Brno

Přednášky, workshopy, distra, kapely, afterparty... …(více)