Анархистская федерация

Nepálští anarchisté o svržení vlády

Rozhovor s Black Book Distro přeložený z webu CrimethInc.

Nepál

V Nepálu přešlo protestní hnutí na začátku září 2025 ve spontánní povstání v reakci na policejní násilí. Nepokoje vyvrcholily vypálením parlamentu a řady vládních úřadů, policejních stanic, sídel politických stran a vil politiků. Během jednoho a půl dne uprchl premiér Khadga Prasad Oli a vláda se zhroutila. Svržení vlády je však pouze první fází mnohem delšího boje; v rámci těchto nepokojů soupeří monarchisté, neoliberálové a radikálové o budoucnost Nepálu. Abychom lépe porozumělx pozadí povstání a jeho dynamice, zeptali jsme se Black Book Distra, anarchistického kolektivu a knihovny v Káthmándú.

Povstání v Nepálu je součástí série vzpour, které v posledních letech zachvátily Asii. Můžeme je sledovat v jihovýchodní Asii od svržení prezidenta Srí Lanky v roce 2022 přes povstání v Bangladéši v roce 2024 a povstání v Indonésii v srpnu 2025, nemluvě o pokračující občanské válce v Myanmaru. Od pádu nepálské vlády vypukly prudké protesty také na Filipínách. Všechny tyto události jsou reakcí na rozšířené ekonomické problémy a nesplněné sliby politiků.

Spoluúčast institucionálních komunistických stran na masakru, který byl katalyzátorem povstání, by měla všem začínajícím revolucionářům*kám připomenout, že je nemožné vyřešit problémy kapitalismu pouhým použitím státního násilí – i když máte ve jménu své strany slovo „komunistická“. Výzvy, které kapitalismus lidem přináší, vyžadují radikálnější změny, než jakých lze dosáhnout policejními zbraněmi a politickými návrhy v rámci moci.

Proto by povstání mělo přimět k zamyšlení i politiky a fízly po celém světě, kteří si myslí, že můžou beztrestně drancovat a terorizovat. Dnes je možná peníze, které získají, chrání před důsledky jejich činů – ale zítra už to platit nemusí.

Žádná z těchto revolt zatím nedosáhla všech svých cílů, ale vzhledem k tomu, že lidé po celém světě bojují s oligarchií a státní represí, každá z nich nabízí ponaučení.

Představte prosím svůj projekt. Kdo jste a co děláte?

Jsme Black Book Distro, anarchistický kolektiv a knihovna se sídlem v Káthmándú, hlavním městě Nepálu. Věnujeme se radikalizaci prostřednictvím vzdělávání o levicové historii a aktivního zapojení do lidových bojů a hnutí, která podle nás odpovídají našim cílům (protesty generace Z, hnutí Meter Byaj,[1] hnutí Guthi[2]). Mluvíme s vámi coby anarchistické hnutí pod tlakem neúspěšného a zkorumpovaného komunistického režimu a Kongresu.

Seznamte nás stručně se sociálními hnutími a boji v Nepálu za poslední dekádu nebo dvě. Jaké byly hlavní příčiny lidových nepokojů?

Po maoistické revoluci[3] zažil Nepál vlny sociálních, ekonomických, geografických a politických otřesů. Mezi klíčové problémy patří bující kastovní diskriminace, smrtící epidemie obchodování s migrujícími pracovníky, která je poháněna nedostatkem příležitostí v jejich domovské zemi, rutinní hraniční konflikty s našimi sousedy vybavenými jadernými zbraněmi a politická korupce tak bezostyšná, že umožnila děsivě silný návrat promonarchistických nálad v zemi.

Mezi lidová hnutí za změnu patřil boj Madhesh za práva a důstojnost,[4] protesty proti korupci v době covidu pod heslem „Dost je dost“, nacionalistické spory o pohraniční oblasti, jako je Lipulekh,[5] hladovky doktora KC za zlepšení zdravotnické infrastruktury,[6] odpor proti predátorským hypotečním úrokům a obrana komunitních pozemků patřících lidu Newar. Tyto boje jsou poháněny komplexní sociální strukturou, která je stále formována patriarchátem, kastami a náboženstvím, uprostřed ústavních snah o zastoupení, svobodu projevu, ekonomickou svobodu a federalismus.

Hlavními politickými organizacemi jsou Kongres, maoistické, marxisticko-leninské strany, stejně jako roajalistické frakce. Dále se tu nacházejí nezávislé mládežnické skupiny, levicové prostory a skupiny domorodých komunit. Z historického hlediska byla většina protestů vedena nebo ovlivněna hlavními politickými stranami, ačkoli spontánní mládežnické a grassroots iniciativy stále častěji jednají nezávisle (včetně nedávného povstání „Gen Z“).

Jak chápete cíle běžných účastníků tohoto povstání? Existuje více proudů s odlišnými nebo protichůdnými cíli?

Současné hnutí „Gen Z“ má kořeny v hnutí „Dost je dost“ z roku 2019, které vedlx mladí lidé a které se zaměřovalo na sociální spravedlnost a environmentální otázky v souvislosti se špatným hospodařením s příjmy během krize covidu-19. Toto počáteční povstání tvořilo několik nezávislých skupin mladých lidí podporovaných běžnými občany, liberály a krajně levicovými kruhy, bez centrálního vedení. Od té doby vláda neustále zesiluje online sledování a totalitní represe vůči mládeži, což přispívá k tomu, že se hnutí stalo tím, čím je dnes. Jejich hlavními požadavky jsou svoboda projevu, protikorupční opatření a plná odpovědnost vlády bez zapojení zavedených politických stran. Tragická střelba na pokojné demonstranty, včetně studentů inspirovaných filozofií anime seriálu One Piece, vyvolala všeobecné pobouření.

Povstání bylo decentralizované a spontánní a vyvrcholilo vypálením parlamentu a většiny vládních úřadů, domů politiků, policejních stanic a sídel politických stran, což vedlo ke svržení vlády za méně než 35 hodin. V rámci hnutí existují různé proudy: monarchisté usilující o návrat krále na trůn, centristé usilující o získání vlivu v nové neoliberální vládě a radikálové z krajní levice prosazující skutečný federalismus, sekularismus a inkluzivní účast marginalizovaných komunit. Tato rozmanitost cílů odráží složité aspirace a napětí uvnitř hnutí.

Jak tomu rozumíme zde z velké dálky, komunisté v Nepálu vedli mnoho let hnutí odporu, než v roce 2006 získali státní moc. Máme dojem, že vnitřní konflikty v rámci revolučního hnutí jako celku vedly k řadě kompromisů mezi komunisty a nepálskou vládnoucí třídou. Jak tyto kompromisy ovlivnily nepálskou společnost, konkrétně radikální hnutí zdola, která se účastnila lidového boje, stejně jako odbory a další skupiny?

Úspěch maoistického povstání spočíval v jeho opozici vůči zbytkům systému „pančájat“, feudální zemědělské struktury útlaku, v níž elity z vyšších kast spojených s monarchií utlačovaly prostý lid a která byla oficiálně zrušena v roce 1990. Jakmile se však dostali k moci, mnoho maoistických vůdců slevilo ze svých revolučních cílů, aby si udrželi kontrolu, a postupně přijalo kapitalistické praktiky, které odrážejí stejný systém útlaku „pančájat“, o kterém tvrdí, že ho zničili. Tyto kompromisy podkopaly jejich důvěryhodnost u mas a maoisté jsou nyní široce vnímáni spíše jako zkorumpovaní politici než jako revolucionáři.

Mezitím se rozšířilo porušování lidských práv ze strany vojenských a policejních sil a spravedlnost zůstává pro oběti na všech stranách nedosažitelná. Poškozená pověst levicové politiky dala prostor monarchistickému hnutí; dokonce i nedávné hnutí „Gen-Z“ záměrně vyloučilo politické strany a odbory z účasti, protože se obávalo, že by tyto subjekty prosazovaly jen vlastní zájmy. Ačkoli to ochránilo integritu hnutí, ztížilo to organizování skutečných levicových radikálů usilujících o změnu. Naštěstí se anarchistické hnutí tiše rozvíjí a těší se rostoucí oblibě, navzdory některým mylným představám, které anarchismus ztotožňují s chaosem.

Jak vůbec vznikla vládní koalice? Jak chápete rozdíl mezi oběma komunistickými stranami a jaká je role Kongresové strany ve vládní koalici?

Vládní koalice vznikla po válce, aby si zajistila parlamentní většinu v roztříštěném vícepartajním systému. Obě komunistické strany najely na korupci a kapitalistické praktiky, přičemž UML [komunistická strana Nepálu (Sjednocená marxisticko-leninská)] je v současné době ta organizovanější z těch dvou. Kvůli zneužívání komunistické ideologie a korupční minulosti komunistické hnutí rychle ztrácí půdu pod nohama a členové strany jsou často terčem posměchu, když se hlásí ke komunistické identitě. Kongresová strana, která historicky sehrála „oficiální“ roli při ukončení Ranaova režimu a systému „pančájat“, zůstává vedoucí neoliberální silou ve vládě. V roce 2008 se maoisté a marxisté-leninisté spojili, aby přehlasovali Kongresovou stranu, a v roce 2024 se Kongres a marxisté-leninisté spojili, aby přehlasovali maoisty. Zatímco je kdysi odlišovaly ideologické rozdíly, v očích lidí tyto rozdíly téměř úplně zmizely.

Indie i Čína patří k mocnému průmyslovému a obchodnímu bloku známému jako BRICS. Jak to ovlivňuje obyčejné lidi v Nepálu? Které skupiny se snaží vytěžit z převratu nepálské vlády?

Dopad BRICS na běžné Nepálce zatím není jasný, politické a intelektuální kruhy jsou rozdělené. Někteří vnímají BRICS jako prostředek ke snížení hegemonie USA, zatímco jiní v něm vidí rozšíření autoritářského vlivu Číny. Nepálská vláda opatrně sleduje vývoj vztahů mezi Indií a Čínou a dosud se nerozhodla, zda se k BRICS připojí.

Zatím není jisté, které skupiny nakonec budou mít z pádu vlády prospěch, ale v Nepálu se žádné politické rozhodnutí nečiní bez zapojení indické zpravodajské služby RAW (Research and Analysis Wing). Svou roli pravděpodobně hraje i americká CIA (Central Intelligence Agency), v souladu se svou historií v globálních revolucích. Mezi hlavní nebezpečí patří možnost, že se s podporou Indie dostanou k moci roajalistické frakce, poháněné extremistickou hinduistickou nacionalistickou politikou, a dojde k návratu starých politických elit bez podstatných změn. Ačkoli vojenský převrat byl reálnou hrozbou, naštěstí k němu nedošlo.

Nepál, který je vnitrozemskou zemí se sociální a ekonomickou závislostí na Indii, zaznamenal určitý posun v čínských investicích, kdy byly otevřeny spojovací dálnice přes Nepál. Zatímco Čína a Indie zostřují svou rivalitu, Nepál se na rozdíl od jiných národů, které sdílejí hranice s geografickými giganty, stává arénou kontroly a rovnováhy…

Obě velmoci se dosud vyhýbaly otevřenému konfliktu, čímž se Nepál stal arénou geopolitické rovnováhy mezi Indií a Čínou. Nepál, geograficky uvězněný mezi těmito dvěma jadernými velmocemi, má omezené možnosti bránit se jejich nekonečnému přetahování. Indická blokáda dodávek paliva po zemětřesení v roce 2015 byla jasným mocenským tahem spojeným s madheským hnutím, které Indie neoficiálně podporovala. Čína uplatňuje svůj vliv tím, že naléhá na nepálskou vládu, aby kontrolovala protesty související s Tibetem. Kulturní vazby a otevřené hranice činí vliv Indie výraznějším, zatímco čínské investice, jako jsou projekty dálnic v rámci iniciativy Belt and Road, jsou široce vítány obyvatelstvem coby příležitost k ekonomické nezávislosti na Indii.

Mnoho západních levičáků se dívá na vztahy Nepálu s Čínou a Indií – které jsou obchodními partnery USA a Izraele, ačkoli je Čína vnímána jako geopolitický protivník USA – a dochází k závěru, že povstání v Nepálu a Indonésii musí být barevnými revolucemi podporovanými CIA, jejichž cílem je nastolit diktatury orientované na Západ. Co si o tom myslíte?

Zatímco zahraniční vliv Indie, Číny a USA je nepopiratelný, zjednodušit povstání na barevnou revoluci podporovanou CIA je popřením skutečného hněvu a obětí nepálského lidu. Miliony lidí se mobilizovaly, aby vypálily budovy parlamentu, vládní úřady a domy politických vůdců – ne proto, že jim to nařídily zahraniční nebo domácí organizace, ale kvůli desetiletím selhávání a korupce vlády. Označení tohoto hnutí za barevnou revoluci podkopává naši solidaritu s podobnými hnutími zdola po celém světě. Aktiviststvo z Bangladéše, Indonésie a Srí Lanky oslavuje boje, aniž by je označovalo za zahraniční spiknutí. Jedná se o lidové povstání, které vzniklo na základě prožívané nespravedlnosti. Pokud jsou tato povstání barevnými revolucemi, pak by jimi byla i známá globální hnutí jako Arabské jaro a Black Lives Matter. Je na čase, aby západní pozorovatelé tyto boje podporovalx, místo aby je delegitimizovalx.

Jaké souvislosti, pokud vůbec, vidíte mezi povstáním v Nepálu a předchozími povstáními na Srí Lance, v Bangladéši a Indonésii? Jakým způsobem ovlivnily tyto události představivost lidí, která pomohla vyvolat tuto revoltu? Jaké jsou rozdíly mezi nepálským kontextem a kontexty ostatních zemí?

Vzpoury mají jasné společné rysy, včetně rozšířené korupce, vyloučení, zakořeněné moci nepotistických rodin, vládní cenzury a silného zahraničního vměšování. Srí Lanka, Indonésie a Nepál mají každá svou historii komunistických hnutí a jejich konečného neúspěchu. Zajímavou souvislostí mezi Nepálem a Indonésií je přítomnost aktivních anarchistických hnutí a kulturní vliv anime One Piece, které pro mládež v obou zemích symbolizuje jejich boj proti autoritářství.

Klíčovým rozdílem je, že komunistické hnutí v Nepálu se úspěšně dostalo k moci, ale následně se zkorumpovalo a opustilo své sliby, což vyvolalo rozčarování obyvatelstva, zatímco v Indonésii a na Srí Lance se komunistická vláda k moci nedostala.

Máte na základě vašich nedávných zkušeností v Nepálu nějakou radu pro lidi, kteří se účastní odporu zdola v jiných částech světa?

Účinný odpor musí kombinovat organizované vzdělávání, agitaci a připravenost na spontánní masové povstání. Je zásadní připravit lidi na to, aby posunulx společenské hnutí správným směrem, zejména s cílem zvládnout mocenské vakuum, které vzniká po pádu vlády a které často zaplní kapitalistické síly usilující o obnovení starého řádu. Staré elity se budou snažit získat zpět moc, ale revoluční obyvatelstvo Nepálu projevilo tvrdý odpor, zničilo vládní infrastrukturu a fyzicky konfrontovalo vůdce.

Toto povstání však nebylo plně připravené na to, co bude následovat. Dosud se naše úsilí soustředilo hlavně na vzdělávání a protesty, aniž bychom si představovalx struktury po pádu režimu. Naše rada kamarádstvu po celém světě je, aby se připravilo nejen na revoltu, ale také na nehierarchické struktury a společenskou přestavbu po pádu režimů.

Co dělají anarchistické a antiautoritářské skupiny v Nepálu? Co konkrétního můžeme udělat na podporu anarchistických a obecně antiautoritářských snah v Nepálu?

Anarchistické a antiautoritářské skupiny v Nepálu pořádají workshopy, přednášky, promítání, výstavy, hudební akce i přímé akce v ulicích. Většina našich anarchistických kolektivů věří v organizaci bez hierarchie a podporuje otevřený dialog i s komunistickými radikály, kteří upřímně usilují o rovnostářskou společnost. Věříme, že solidarita v rámci levicového hnutí je nezbytná, proto soudíme spíše podle činů než podle ideologie. Na podporu těchto snah vyzýváme k šíření povědomí o pokračujícím porušování lidských práv, včetně smrti nejméně 72 demonstrantů, z nichž mnozí bylx mladí lidé, kteří bylx zabitx za to, že požadovalx konec korupce a totality. Ti, kdo jsou za to zodpovědní, musí být bezodkladně pohnáni k odpovědnosti a musí být vykonána spravedlnost.


Poznámky:
[1] Meter Byaj je forma půjčky s přemrštěnými úrokovými sazbami. V posledních několika letech nabralo na síle protestní hnutí proti tomuto jevu.
[2] V červnu 2019 vyšly do ulic tisíce lidí, aby protestovalx proti návrhu zákona, který by znárodnil staleté komunitní a náboženské fondy. Tento systém známý jako „guthi“, který slouží k údržbě chrámů a tradičních veřejných prostorů a k organizování festivalů, má kořeny v komunitě Newarů, která je domorodým obyvatelstvem údolí Káthmándú.
[3] Občanská válka, která skončila v roce 2006.
[4] Hnutí za práva Madhesis Tharus, muslimů a skupin Janjati v Nepálu, které vrcholilo v letech 2007, 2008 a 2015.
[5] Lipulekh je himálajský průsmyk na hranici mezi Indií a Čínou ovládaným Tibetem. Nepálská vláda si činí nárok na jižní stranu průsmyku, která je od britské koloniální nadvlády pod indickou správou.
[6] Chirurg a aktivista v oblasti zdravotnictví Dr. Govinda KC držel 23 hladovek, při nichž požadoval reformy.

Zdroj:
https://cs.crimethinc.com/2025/09/22/nepali-anarchists-on-the-toppling-of-the-government-an-interview-with-black-book-distro
(22. 9. 2025)


Версия для печати 2.10.2025 CrimethInc.

Что пишут на других сайтах

Ссылки

Benefice pro KAYFARIKI GROUP

14. 11. 2025, Plzeň

Koncert …(Больше)

Benefice pro Solidarity Collectives

22. 11. 2025, Brno

Koncert …(Больше)

Mezinárodnímu den solidarity s lidem Palestiny

29. 11. 2025, Praha

Protestní pochod …(Больше)

AFA fest 2026

1. - 2. 5. 2026, Praha

Dva dny plné hudby, promítání, přednášek... k 30. výročí založení AFA …(Больше)