Anarchist Federation

Život přetékající přes okraj

Kropotkin 2021: Recenze na knihu P. A. Kropotkina „Anarchistická etika“

obálka

Na posledním „existenčním večírku“, jenž se konal u příležitosti vydání nového čísla Existence, se během diskuse o všem možném zabrousilo mj. k tématu vztahu anarchismu a křesťanství. Jelikož jsem zrovna četl Kropotkinovu studii o etice, nedalo mi to, abych na ni neodkázal s tím, že s mírou dosaženého vědeckého poznání může být náboženství už jen jakýmsi externím etickým kompasem, který ale ve skutečnosti vůbec nepotřebujeme a navíc může být překážkou, zatímco potřebnou etiku můžeme čerpat mimo oblast falešných autorit.

Na mysli jsem měl práci Anarchistická etika, kterou u příležitosti stého výročí úmrtí anarchistického myslitele Petra Kropotkina vydalo Nakladatelství AF. Jde o druhé vydání, přičemž to první vyšlo v roce 2000 v rámci nakladatelství Votobia a bylo snad jedinou publikací věnujících se anarchistické teorii, která do té doby vyšla mimo anarchistický samizdat ve velkém nákladu. Kniha doznala ve spolupráci s překladatelem Alanem Černohousem drobných úprav, byly rozšířeny poznámky k jednotlivým textům a přibyl fundovaný ediční komentář k jejich původu.

Kropotkin v prvních dvou rozebírá téma, k němuž se opakovaně vracel – etické principy, na nichž může být postavena svobodná společnost. Jak mu bylo vlastní, snažil se vycházet z biologických a antropologických pozorování a poznatků. Není tedy divu, že na jednom místě (když se věnuje zločinu) dokonce bere vážně i studie připisující psychologické vlastnosti člověku podle jeho fyzických atributů, které se později ukázaly jako pavědecké.

Autor se zaměřuje na původ etických pojmů v lidstvu. Ty mají dynamickou podobu a mění se s každou změnou vztahů mezi společenskými vrstvami. Znamená to tedy, že případná sociální přeměna by s sebou měla nést také přehodnocení mravních pojmů. Kropotkin odmítá Huxleyho myšlenku, že vše je řízeno vzájemnou konkurencí. Takový přístup zakrývá „oči před opravdovým životem přírody“. „Etický proces“ začal existovat už v živočišném světě a pak se dostal k člověku, smysl pospolitosti se vyvíjel dlouhé tisíce let. Instinkt pospolitosti je podle Kropotkina prvním ze tří základních elementů mravnosti. Následuje pojem spravedlnosti (z nějž plyne požadavek rovnosti) a pak cit, jenž ne zcela správně můžeme nazvat altruismem, velkorysostí či sebenasazením. „Je to cit potvrzovaný rozumem, který v podstatě tvoří to, co bychom měli nazvat mravní cítění.“

Za tradiční nepřátele svobodného lidského myšlení můžeme považovat vládce, zákonodárce a kněze, kteří na ostatní působí prostřednictvím strachu, když zneužívají toho, že všeobecným životním faktem je vyhledávat uspokojení potřeb a vyhýbat se tomu, co přináší utrpení. Kropotkin kriticky přiznává, že ani anarchistické principy nejsou někdy schopné vykořenit zažité pojmy odměny a trestu.

Dobro je stejné u zvířat i u člověka – vše co je prospěšné pro zachování rodu. Mravnost vyplývající ze znalosti živočišného světa říká: „Jednej s ostatními tak, jak bys chtěl, aby ve stejných podmínkách jednali oni s tebou.“ A i to je pouze rada.

Dál se věnuje třeba úctě k jednotlivci, která vyvěrá z principu rovnosti, odmítá ambivalentnost pojmů egoismus a altruismus, věnuje se otázce ideálů a zakrnění člověka, jenž je v sobě potlačuje, otázce povinnosti, jež vyplývá z možnosti, či otázce celistvosti osobnosti, kterou tvoří rozum, cit a vůle.

Třetí text je věnován životu a myšlenkovému vývoji Lva Nikolajeviče Tolstého. Kropotkin v něm vyjadřuje své kritické pochopení Tolstého. Oba zastávali obdobné mravní hodnoty s tím rozdílem, že Kropotkin se zbavil jakékoli religiozity a zpochybňoval Tolstého postoj, že zlu se nesmí za žádných okolností odporovat násilím.

Poslední text – „O smyslu odplaty“ – se věnuje otázce vězeňství, které již ze své podstaty nemá žádný nápravný charakter, jakkoli by ho deklarovalo. V naprosté většině jsou jeho tehdejší postřehy aktuální i pro dnešek, včetně zhoubného vlivu, který to má na dozorce. Zabývá se také otázkou zločinu a jeho příčinami, které jsou zejména sociální, a odpovědnost tak neleží jen na jedinci, nýbrž na celé společnosti. Člověk je totiž produkt podmínek, v nichž vyrostl. Odmítá trest smrti, jenž nikdy nevedl ke snížení počtu vražd. V této kapitole Kropotkin mj. zúročil i své vlastní postřehy z pobytu ve vězení v Rusku a Francii.

I když jde o poměrně starou práci, stále ji jde použít jako východisko debat o anarchistické etice a s ní souvisejících otázkách. Navíc je přístupná dnešnímu čtenáři i díky modernímu překladu a vysvětlivkám k pojmům, knihám, událostem a osobnostem, které dnes už nemusejí nikomu nic říkat. Navíc i pěkné grafické zpracování vybízí k tomu, že kniha může být pěkným dárkem někomu z vaše okolí.


Petr Kropotkin: Anarchistická etika. 164 stran A5, doporučený příspěvek na pokrytí nákladů 170 Kč. Možno objednat v e-shopu Roleta39.


V celoroční sérii „Kropotkin 2021“ zatím vyšlo:
Kropotkin 2021
Smrt a pohřeb Petra Kropotkina
Kropotkin, jako
A2: Kropotkin
Kropotkinovo zmrtvýchvstání
Evoluce a revoluce
Aktuálnost Kropotkinova anarchokomunismu (I.)
Aktuálnost Kropotkinova anarchokomunismu (II.)
Kropotkinova sociální utopie
Budovat jménem krásné svobody
Odmítnout vládu člověka nad člověkem
Komunismus bez anarchie je otroctvím
Stepňak: Petr Kropotkin
„Z plna srdce přeji zdaru“
Útěk


Next events:

IFA/IAF - International of Anarchist Federations
Web of Anarchist Federation Publishing House

Written elsewhere

Links

Ostravský Prajd

12. 7. 2025, Ostrava

Průvod kvír hrdosti …(more)

RIOT OVER RIVER 10

20. 9. 2025, Praha

Antifašistický festival …(more)