Anarchist Federation

Boj proti kapitalismu je bojem za lidstvo

Recenze na knihu „Sbohem kapitalismu“ od Jérôme Bascheta, kterou v českém překladu vydalo nakladatelství Neklid.

obálka

Jedním z titulů, které jsem si pořídil na Anarchistickém festivalu knihy, jenž se konal v květnu v pražském klubu Cross, byla kniha od nakladatelství Neklid Sbohem kapitalismu. Nejen její název, ale i podtitul Autonomie, společnost dobrého života a mnohost světů, napovídaly, že je to přesně to, co by mě mohlo zajímat. A bylo. Dokonce si dovolím tvrdit, že tato kniha by neměla chybět v knihovničce žádné anarchistky a anarchisty. Tedy aspoň takových, kteří anarchismus chtějí rozmýšlet podle aktuálního vývoje společnosti, světa a subjektivity a nepřistupují k němu jako k před 150 lety jednou a provždy danému kánonu. Ačkoli v knize není anarchismus přímo jmenován, její značná část vychází právě z jeho principů a je tak snadno uchopitelná pro všechny svobodomyslné čtenáře bez ohledu na to, zda mají potřebu si dávat nějakou ideovou nálepku.

Hned v úvodu se Baschet vymezuje vůči marxistickým mýtům zdůrazňujícím vnitřní rozpory kapitalismu a z nich vyplývajícího proroctví ohledně jeho nevyhnutelného konce. Poukazuje, že „v průběhu dějin plných krizí a válek… kapitalismus dokázal zrodit nové konfigurace, které umožnily některé rozpory alespoň částečně překonat, aniž to však vedlo k překonání kapitalistického systému jako takového“. Antikapitalistická kritika musí spočívat také na etickém úsudku a „nejistota ohledně přežití lidského druhu s ohledem na nebývalou míru současného kořistnictví a ekologických škod, se brzy stane jednou z nejsilnějších pák antikapitalistické kritiky“. Tady navazuje Baschet na Guattariho, který identifikoval tři oblasti devastujících dopadů kapitalismu. Vedle ničení životního prostředí jde o ničení sociálních vazeb a ničení subjektivit, pod čímž si můžeme představit degradaci prožitku, nárůst duševních poruch, pocit vyvlastnění a prázdnoty.

Od začátku je nutné vědět, že je nesmysl zachraňovat kapitalismus. Naopak, my se musíme zachránit před ním. Vždyť za většinou hrůz stojí pokaždé stejná logika – „logika peněz a imperativu zisku, který zvítězí i nad těmi nejzákladnějšími nároky na zdraví, život a uchování ekologické rovnováhy“. Nejhorší ale je, že se takováto logika šíří i v individuálních subjektivitách – hodnotíme sami sebe podle toho, co máme, a obětujeme se kultu vzhledu a výkonu. Člověk je nucen stát se miniaturní firmou, jejímž celoživotním cílem je zvyšovat svou zaměstnavatelnost. Tato vláda strachu spojená s komodifikací lidí ve zboží je doprovázena úzkostí z diskvalifikace a s tím souvisejícím tlakem na konformitu.

Je také nutné vědět, že oporou nám nemůže být stát, který už od počátků liberalismu sloužil coby garant poslední instance volného trhu. A neoliberalismus neznamená jeho odbourání, ale převedení jeho metod vládnutí do služeb trhu za účelem plného podrobení společnosti ekonomice. „Lid delegující svou suverenitu na stát se stal fikcí a státní aparát si dávno přisvojil monopol (abstraktně) definovat veřejný zájem.“ Navíc jsme byli svědky, že jedním z hlavních viníků excesů nevydařených revolucí 20. století byla nerozlučná dvojice avantgardy a státní moci.

A další, co je nutné vědět, že alternativy ke státu a kapitalismu jsou nejen možné, a dokonce nutné. Vládnoucí elity se nás snaží přesvědčit o opaku, jelikož se bojí, abychom nezjistili, že si umíme vládnout sami.

Možnost existence alternativ ilustruje Baschet zapatistickým rebelským experimentem v Chiapasu. „Zapatistická autonomie je skromnou praxí, držící se ,u země‘. Nevychází z žádného vzoru a nemá ambice vytvořit ideální svět,“ avšak „máme před sebou ,školu vládnutí‘, jejímž prostřednictvím povstalecké komunity vytvářejí svou samosprávu a spolu s ní i novou sociální realitu.“ Zapatisté odmítají marxistický dvoufázový model revoluce, tedy nejprve převzít moc a pak uspořádat svět, jak je to nejlepší (ne však pro svět, ale pro toho, kdo je u moci).

Obecným závěrem je, že jediným možným východiskem je vrátit slovu demokracie jeho radikální význam, tedy udělat z ní moc lidu nejen z hlediska původu, ale i výkonu moci. „Radikální samosprávná demokracie může spočívat jedině na principu důstojnosti… Důstojnost je teprve třeba vydobýt prostřednictvím odporu, v boji proti všemu, co ji popírá, všem formám diskriminace a ponižování. Neexistuje sama o sobě: důstojnost je most, pohled – pohled druhého na mě, můj pohled na druhého a odraz pohledu druhého v mém vlastním pohledu. Důstojnost… je vztahem a sdílením. Tato znovunabytá důstojnost stojí u základů samosprávy a obecněji vzato každého procesu sebeemancipace.“

Baschet nabádá, „že budoucnost musíme přijímat v její neurčitosti a nepředvídatelnosti; to ji však ještě nečiní méně myslitelnou a představitelnou právě v její otevřenosti, a méně zatíženou jak riziky, tak nadějemi. Je na čase budoucnost probudit, oživit naši touhu po ní. Současný aktivismus nutně potřebuje utopický impulz, aby měl z čeho čerpat energii a sílu.“ Emancipační proces zrodí hluboce odlišný svět: svět složený z mnoha světů. V souvislosti s těmito představami rozebírá autor otázku práce, nerůst, revoluci času a všeobecnou despecializaci, aby se postkaptalistická společnost stala společností svobodného času, kde budeme moci na principech vzájemné podpory a spolupráce žít buen vivir (dobrý život). Subjektivity budou navíc „ze své podstaty… přispívat k obecnému dobru jakožto základu své vlastní svobody… a oddávat se… zájmům a radostem volného času, což je také způsob, jak přispět k prohloubení prožitků svých bližních.“

Cesta za buen vivir bude dána umožněním kombinace vícero front a uvolněním prostoru pro experimenty i vynalézavost nejrůznějších forem antisystémové angažovanosti, od těch nejnepatrnějších až po ty nejradikálnější. „Může existovat jedině vícečetná temporalita, zahrnující okamžitost toho, co se děje v přítomnosti, bezprostřednost toho, co nadchází, a naději v to, co ještě není.“ Jelikož revoluční dynamika začíná tady a teď, naším cílem by mělo být „podpořit všemi dostupnými prostředky vznik nejrůznějších forem toho, čemu můžeme říkat osvobozené prostory“. A také bychom „měli usilovat o určité vnitřní osvobození od modly práce,“ což mj. znamená „spotřebovávat méně, abychom mohli méně pracovat a díky tomu žít lépe, ve větším časovém rozvolnění,“ a dělat spoustu věcí sami nebo ve spolupráci s ostatními.

Odradit od našich emancipačních snach by nás neměla možná úskalí osvobozených prostor, jimž se Baschet v závěru věnuje, stejně jako od přečtení této vynikající knihy by neměly čtenáře odradit naschvály tiskařského šotka.


Jérôme Baschet: Sbohem kapitalismu. Autonomie, společnost dobrého života a mnohost světů. Neklid, 2022. 215 stran, 295 Kč. K dostání na neklid.org.


Recenze na další knihy od Neklidu:
Přeorání starého pole
Ze zápisků mědky
Anarchie tady a teď
Ženy nepatří na druhou kolej
Když věda neslouží moci
Komunální přepych
Přenašeči vzdoru a rebelie
Dvakrát sláva Jamesi C. Scottovi
Evoluce a revoluce
Kapitalismus smrdí. Už dlouho
Boj za chléb a růže
Kde přistát?
S etickým kompasem a vizí
My jsme důstojnost
Chybějící kapitola Vzpoury proti zkáze
Jak vše bude jednou jinak


Print version 11.12.2023 -jk-

Next events:

IFA/IAF - International of Anarchist Federations
Web of Anarchist Federation Publishing House

Written elsewhere

Links

Trh v Trhlině

26. 6. 2025, Praha

Rukodělné výrobky a veganské jídlo - benefice pro Trhlinu …(more)

Co je za rohem

26. 6. 2025, Praha

Beseda o novinařině …(more)

Vykliďme prázdnotu!

27. 6. 2025, Praha

Pouliční slavnost za squat Papírenská …(more)

Praha vs. Airbnb

28. 6. 2025, Praha

Shromáždění proti masovému turismu …(more)

RIOT OVER RIVER 10

20. 9. 2025, Praha

Antifašistický festival …(more)