Anarchistická federace

O nesvobodném i svobodném vzdělávání

Reportáž z Existenčního večírku na téma „anarchistická pedagogika“

Trhlina

Možná si někteří všimlx, že se v prosinci nekonala Kniha v Trhlině. Zájemci a zájemkyně o debaty o publikacích ale ochuzenx nezůstalx, jelikož na programu Trhliny se v sobotu 14. prosince objevil „Existenční večírek“, jenž byl oslavou vydání podzimního čísla anarchistické revue Existence.

Jak už bývá u „Existenčních večírků“ zvykem, začalx jsme kolem šesté večer společnou večeří, která se skládala hned ze tří chodů. Každý si tedy mohl přijít na své – dát si všechny chody nebo jen některý z nich. A co že se to na trhliní tabuli objevilo: výborná hustá květáková polévka, dále veganské knedlíčky à la Char siu bao, což jsou čínské (zlé jazyky tvrdí, že hongkongské) plněné napařované knedlíčky. Podobné se podávaly i na podzimním sjezdu federace, avšak nyní byla náplň trochu jiná, více proteinová. No a jako zákusek si mohlo návštěvnictvo nabídnout vánoční cukroví, u nějž bylo opakovaně zdůrazňováno, že není jako jediné veganské. K tomu kafíčko či čaj, nebo samoobsluha pivo/birell/limo z místní lednice. Společná večeře je kouzelná věc, jelikož i beze slov vytváří atmosféru vzájemnosti, která se mísí s principy pohostinnosti a rovnosti. Naštěstí jídla bylo víc než dost a ani přes neočekávaně velkou návštěvu – přítomno bylo více než dvacet lidí – se všechno nesnědlo. Kdo měl zájem, mohl si odnést v zavařovačce polévku na později a stejně tak si přibalit některý ze zbývajících plněných knedlíčků.

Kolem půl sedmé bylx všichni nasyceni a těch pár opozdilců se mohlo najíst v průběhu následné debaty na téma „anarchistická pedagogika“, jemuž je věnována Existence č. 2/2024. Začalo se představením formátu „Existenčních večírků“ a vysvětlením obecného přístupu vydavatelstva k tématům, na něž se časopis zaměřuje. Poté proběhlo obligátní kolečko, kde se každý*á mohl*a představit a říct, co od tohoto setkání očekává, pokud tedy nějaká očekávání má. Byl představen návrh programu a jeho časový rámec. Na ten dohlížel facilitátor, jenž navíc průběžně koordinoval vyjádření představ účastnictva o dalších krocích. Díky tomu mohlx mít všichni dobrý pocit z toho, že se s jejich pocity a představami počítá a že jsou rovnoprávnými tvůrci společné diskuse.

Samotná debata začala sdílením vlastních pocitů s oficiálním systémem vzdělávání. Zaznělo mnoho osobních příběhů, traumat a postřehů. O každém z nich byl prostor diskutovat a nakonec ho nějakým způsobem zobecnit. Hovořilo se o řadě dílčích témat od nesmyslných požadavků učitelstva až po šikanu, od tlaku na výkon až po status a propojení školství s trhem práce. Jeden z účastníků debaty z vyřčeného průběžně kreslil mentální mapu, která po uzavření této části večera hezky ukázala okruhy problémů spojených se současným školstvím a jeho „skrytý učební plán“, pokud si můžeme vypůjčit výraz Ivana Illiche. Asi nejzásadnějšími okruhy se ukázala být disciplinace, kapitalizace a absence vůle k řešení problémů úzce spjatá s podfinancováním sektoru školství.

Další bodem byla diskuse o tom, co si představit pod anarchistickou pedagogikou, která začala hledáním praktických příkladů z vlastní zkušenosti, které by se takovému označení mohly přibližovat. Jedna z účastnic představila své postřehy z lesní školky, jako příklad byl uveden i samotný „Existenční večírek“, jehož jsme se zrovna účastnilx a který naplňuje představu rovného a svobodného učení se a poznávání a součinnosti s dalšími zájemci o dané téma. Velmi zajímavý byl popis neformálního kurzu bojových umění, ke kterým není přistupováno jako k individuálnímu sportu, ale je naopak kladen důraz na kolektivitu, přičemž každý*á se učí od každé*ho. V teoretické rovině se následně diskutovalo o pilířích a principech anarchistické pedagogiky s důrazem na prvek experimentování a rozmanitosti přístupů.

Po přestávce se přešlo na konkrétní příklady anarchistické pedagogiky z historie, kde bylo odkázáno třeba k racionálním školám Francisca Ferrera a vzdělávacím projektům ženské anarchistické organizace Mujeres Libres. Mluvilo se také o současných alternativách ve vzdělávání a zabrousilo se k možným pedagogickým nástrojům, které by odpovídaly principům svobodného vzdělávání. Představena byla metoda Futuropolis v kontrastu k jiným pedagogikám a s ukázkou velmi konkrétní možné praxe, což zúčastněné velmi zaujalo.

To už se ale večírek poněkud protáhl a někteří museli prostor opustit, aby ještě stihli to, co potřebují. Rozhodně však můžeme říci, že panovala obecná spokojenost jak s vedením besedy, tak s jejím obsahem a přínosem a rozhodně také s nachystanou večeří. Zároveň je dobré říci, že my samotní a samotné se organizaci podobných pedagogických horizontálních prostorů učíme a děláme chyby. Např. první větší blok sdílení zkušeností neměl být tak dlouhý, což by vůbec nevadilo, ale některé účastnictvo očekávalo větší důraz na společnou analýzu a větší prohloubení toho, co je to anarchistická pedagogika čili se minimálně mělo facilitačně více hlídat, zdali všem dává smysl pokračovat v tomto bloku, či jít dál. Vzhledem k tomu, že k věci měl opravdu každý*každá co říct a padaly různé analytické postřehy, nuance a názory a otázky už v průběhu, tak by bylo příště určitě lepší facilitovat podobný večírek ve dvou, dohodnout se s lidmi na cílech jednotlivých bloků a ty korigovat a nezapomínat na hlídání času! Téma anarchistické pedagogiky však tímto neuzavíráme a doufáme, že se k němu při konkrétních příležitostech budeme vracet.


Verze pro tisk 26.12.2024 Nakladatelství AF

Píšou jinde

Odkazy

Benefice pro KAYFARIKI GROUP

14. 11. 2025, Plzeň

Koncert …(více)

Benefice pro Solidarity Collectives

22. 11. 2025, Brno

Koncert …(více)

8. narozeniny Sdílených domů

28. 11. 2025, Ptraha

Párty …(více)

Mezinárodnímu den solidarity s lidem Palestiny

29. 11. 2025, Praha

Protestní pochod …(více)

Warm up před AFA festem 2026

28. 3. 2026, Praha

Koncert …(více)